
Kaj je upravljanje transporta v logistiki?
Upravljanje transporta v logistiki pomeni načrtovanje, izvajanje in optimizacijo gibanja blaga, materialov, informacij in zalog v dobavni verigi. Pri upravljanju prevoza je ključnega pomena izbira najučinkovitejših načinov prevoza (tako poti kot vrst prevoza), upravljanje prevoznikov, zagotavljanje skladnosti in uporaba tehnologije za izboljšanje stroškovne učinkovitosti, hitrosti dostave in splošne uspešnosti dobavne verige. S širjenjem umetne inteligence in digitalizacije logistična podjetja pridobivajo številne priložnosti. Vendar so tudi stranke vse bolj zahtevne, logistična podjetja pa morajo ob upravljanju materialnih in informacijskih tokov za stranke upoštevati tudi vse strožje okoljske predpise.
Vloga transporta v logistiki
V današnjem globaliziranem in medsebojno povezanem svetu je upravljanje oskrbe s surovinami, polizdelki in končnimi izdelki dobesedno umetnost. To pa zato, ker so viri surovin ter proizvajalci polizdelkov in končnih izdelkov pogosto na tisoče kilometrov oddaljeni od svojih uporabnikov. Pogosto so celo na različnih celinah.
Danes več kot 50 % svetovne proizvodne proizvodnje prihaja iz Azije, največ iz Kitajske, Japonske, Južne Koreje in Indije. Kitajska sama ustvari približno 30 % svetovne proizvodnje, kar pomeni, da je največja svetovna proizvajalka blaga.
Od razvoja posebnih ekonomskih con na Kitajskem v osemdesetih letih prejšnjega stoletja in pristopa Kitajske k Svetovni trgovinski organizaciji leta 2001 se svetovna proizvodnja vse bolj koncentrira v Aziji. Ta premik je povzročil upad ali izginotje številnih tradicionalnih proizvodnih panog v Evropi in ZDA, kot so tekstilna, steklarska in jeklarska industrija.Globalizacija je ustvarila razmere, v katerih se blago proizvaja na najbolj učinkovitih in stroškovno ugodnih lokacijah, ki so pogosto na različnih celinah od tistih, kjer se blago uporablja in porablja. Posledično se logističnim podjetjem in prevozu postavljajo visoke zahteve, da bi zagotovili, da surovine, polizdelki in končni izdelki prispejo na cilj pod optimalnimi pogoji in brez nepotrebnih zamud. V zadnjem času opažamo tudi spremembe v hitrosti, ki jo stranke pričakujejo pri dostavi. Dostava na zadnjem kilometru, ki se nanaša na zadnjo fazo logističnega procesa, ko se blago prepelje iz distribucijskega centra, skladišča ali prometnega vozlišča do končnega kupca, postaja vse pomembnejša za nemoteno izvajanje logističnih procesov. Tudi če logističnemu podjetju uspe zagotoviti vhodne materiale in blago ter jih prepeljati z enega konca sveta na drugega, še ni nič dobljeno, saj mora blago še vedno doseči končne stranke, ki pričakujejo, da bo dostavljeno takoj po oddaji naročila.Dostava na zadnjem kilometru je torej ključni del dobavne verige, ki neposredno vpliva na zadovoljstvo strank, hitrost dostave in stroške. Logistična podjetja si morajo skupaj s svojimi strankami prizadevati, da bi bila dostava na zadnjem kilometru za stranke nemoten in hiter postopek.

Source: Depositphotos
Ključne sestavine upravljanja prevoza
Izbira pravih prevoznikov in pogajanja o pogodbah
Upravljanje prevozov vključuje usklajevanje in nadzor prevoza blaga od izvorne točke do končnega cilja. Upravljanje tovornega prometa je ključni del logistike, ki se osredotoča na izbiro najučinkovitejših in stroškovno najučinkovitejših prevoznikov, zagotavljanje pravočasne dostave in obvladovanje povezanih tveganj. Izbira ustreznih prevoznikov in ponudnikov logističnih storitev (npr. upravljavcev skladišč, carinskih hiš ali ladijskih linij) je bistvena za zagotovitev stroškovno učinkovite dostave blaga brez nepotrebnih zamud. Postopek vključuje ocenjevanje ponudnikov logističnih storitev na podlagi dejavnikov, kot so zanesljivost, hitrost in stroški. Ko je izbran ustrezen prevoznik, se je treba pogajati o ugodnih pogodbah, v katerih so uravnotežene cene, kakovost storitev in prilagodljivost za izpolnjevanje različnih potreb po pošiljkah. Dobro izpogajana pogodba zagotavlja, da so logistične dejavnosti nemotene in stroškovno učinkovite, hkrati pa se upoštevajo zahtevani roki za dostavo.
Izbira ustreznega(-ih) načina(-ov) prevoza
Pri upravljanju prevozov je ključnega pomena, da upoštevamo vse načine prevoza in izberemo ustreznega(-e) za vsako prevozno nalogo. Če se proizvodni vložki, polizdelki ali končni izdelki nahajajo na drugi celini, je večmodalni prevoz običajno edina izvedljiva rešitev, ki združuje dva ali več načinov prevoza, pri čemer upošteva letalski, železniški, cestni in pomorski prevoz. Pri izbiri načinov prevoza je treba upoštevati geografsko lego in razvitost infrastrukture ter čas in stroške posamezne možnosti prevoza
💡Na primer, pri uvozu blaga iz Azije v Evropo lahko multimodalni prevoz uporablja zračni, železniški, cestni in pomorski prevoz. Letalski prevoz, ki je običajno kombiniran s cestnim prevozom, je najhitrejši, vendar tudi najdražji. Zato ga je smiselno uporabiti za nujne pošiljke manjših količin in blaga večje vrednosti, pri katerih ima uvoznik višje marže. Pomorski prevoz, ki se pogosto kombinira s cestnim in železniškim prevozom, je najcenejša, vendar tudi najpočasnejša možnost za prevoz blaga iz Azije v Evropo. Najboljša srednja pot je železniški prevoz, ki se kombinira s cestnim prevozom. Pri prevozu materialov, polizdelkov in končnih izdelkov iz nekaterih azijskih držav v Evropo se lahko uporablja tudi cestni prevoz, ki bi moral biti teoretično najkrajši ali trajati približno enako dolgo kot železniški prevoz. Vendar lahko zamude na mejnih prehodih znatno podaljšajo njegovo trajanje, zaradi česar je precej nepredvidljiv.
Za dostavo na zadnjem kilometru se običajno uporablja cestni prevoz, pri čemer je optimizacija poti ključnega pomena, da se preprečijo prazne vožnje, premalo izkoriščena vozila in nepotrebne zamude. Učinkovito načrtovanje poti je ključnega pomena za zmanjšanje stroškov prevoza in zagotavljanje kratkih dobavnih rokov. Tehnologije, kot sta sledenje GPS in načrtovanje poti na podlagi umetne inteligence, lahko logističnim podjetjem pomagajo pri optimizaciji poti.

Source: Depositphotos
Načrtovanje zalog in tovora
Učinkovito načrtovanje zalog in tovora je bistvenega pomena za optimizacijo prevoznega procesa, saj zagotavlja, da je blago dostavljeno na učinkovit in stroškovno ugoden način.
Strategije polnega kontejnerja/tovornjaka (FCL/FTL) v primerjavi s strategijami konsolidacije
Pri načrtovanju prevoza zalog se je treba odločiti med strategijami prevoza s polnim zabojnikom/kamionom (FCL/FTL) in konsolidacijo zalog, ki se izvaja v obliki strategij prevoza z manj kot zabojnikom (LCL) ali manj kot tovornjakom (LTL).FCL in FTL se uporabljata, kadar je pošiljka dovolj velika, da napolni celoten zabojnik ali kamion, kar je običajno hitreje in stroškovno učinkoviteje. Po drugi strani se LCL in LTL uporabljata za manjše pošiljke, pri katerih si več pošiljk deli prostor v istem zabojniku ali tovornjaku, kar pomeni prihranek pri stroških, vendar lahko zaradi več postankov pride do počasnejše dostave. Konsolidacija tovora vključuje združevanje manjših pošiljk iz različnih virov ali destinacij v eno, večjo pošiljko, da se zmanjšajo stroški prevoza. S konsolidacijo pošiljk lahko podjetja izkoristijo prihranke, povezane s cenami za celotne tovore, tudi če nimajo dovolj blaga, da bi sama napolnila tovornjak.
Ta strategija pomaga povečati učinkovitost prevoznega procesa in zagotavlja optimalno uporabo vozil, kar zmanjšuje izgubo prostora in zmanjšuje stroške prevoza.
Odločitev med prevozom celotnega tovora in konsolidiranih pošiljk je odvisna od velikosti pošiljke, nujnosti in proračunskih vidikov.
Obvladovanje motenj in zagotavljanje skladnosti s predpisi
Logistične dejavnosti so občutljive na različne motnje, kot so hude vremenske razmere, stavke ali geopolitični dogodki (npr. zaprtje meja, trgovinske vojne), zato jih morajo vodje prevozov pri načrtovanju logistike upoštevati.Učinkovito obvladovanje tveganj v logistiki vključuje pripravo načrtov ukrepov ob nepredvidljivih dogodkih za obvladovanje teh motenj. To lahko pomeni določitev alternativnih poti, nabavo pri drugih dobaviteljih ali razpoložljivost rezervnih možnosti prevoza, da se zmanjšajo zamude in zagotovi, da blago pravočasno prispe na cilj. Svetovno trgovino ureja zapleten sklop predpisov in carinskih zahtev, ki se razlikujejo glede na državo. Upravljanje tovora mora zagotoviti, da so vse pošiljke skladne z lokalnimi in mednarodnimi predpisi, vključno s carinsko dokumentacijo, tarifami in varnostnimi standardi. Neskladnost lahko povzroči zamude, globe ali celo zaplembo pošiljke. Zato je razumevanje carinskih zahtev in regulativnih sprememb ter sprotno obveščanje o njih bistvenega pomena za zagotavljanje nemotenih in zakonitih mednarodnih pošiljk.

Source: Depositphotos
Vloga tehnologije pri upravljanju prevoza
Tehnologija izboljšuje operativno učinkovitost, zagotavlja vpogled v realnem času in podjetjem pomaga optimizirati logistične procese. Noben izvajalec logističnih storitev ne more delovati brez uporabe tehnologije, zato je za preživetje vseh logističnih podjetij ključno, da nenehno spremljajo in ocenjujejo nove tehnološke dosežke ter izvajajo tiste, ki jim lahko zagotovijo konkurenčno prednost. V nadaljevanju so predstavljeni nekateri ključni tehnološki dosežki, ki bodo oblikovali upravljanje prevoza v letu 2025:
🎯Sistemi za upravljanje transporta (TMS)
Sistem za upravljanje prevoza je ključno orodje za upravljanje pretoka blaga od izvora do cilja, ki podjetjem pomaga pri načrtovanju, izvajanju in optimizaciji gibanja tovora. Rešitve sistema za upravljanje transporta ponujajo funkcije, kot so optimizacija poti, izbira prevoznika in sledenje pošiljkam, kar podjetjem omogoča zmanjšanje stroškov, izboljšanje natančnosti dostave in povečanje zadovoljstva strank. Sistem za upravljanje transporta z vključevanjem različnih načinov prevoza in upravljanjem kompleksnih logističnih omrežij podjetjem pomaga racionalizirati njihovo poslovanje in zagotoviti, da blago pravočasno in na najučinkoviteje doseže cilj.
Ko se logistična podjetja odločajo za sistem za upravljanje prevoza, morajo razmisliti, ali želijo kupiti in uvesti prilagojen sistem za upravljanje prevoza, ki je bil izdelan izključno zanje, ali pa se odločiti za eno od komercialno dostopnih rešitev. Če se logistično podjetje odloči za prilagojeno rešitev, mora upoštevati višje stroške in visoko stopnjo vključenosti zaposlenih in vodstva v proces razvoja, saj bo treba sistem v celoti preizkusiti in prilagoditi zahtevam podjetja.
Tveganje, povezano z rešitvami po meri za logistična podjetja, je, da lahko razvijejo sistem, ki bo hitro zastarel, medtem ko so tržne rešitve, ki zadovoljujejo potrebe več tisoč uporabnikov, bolj prilagodljive in se odzivajo na spremembe na logističnem trgu.
Po drugi strani pa mora logistično podjetje, če se odloči za tržno rešitev, upoštevati, da nekateri vidiki izbranega sistema za upravljanje prevozov morda ne bodo v celoti ustrezali njegovim posebnim potrebam, saj je bila ta rešitev zasnovana za celoten trg in ne za to konkretno podjetje. Vendar pomanjkljivosti tržno dostopnih rešitev za množični trg v veliki meri odtehtajo prednosti, povezane s prihranki pri stroških razvoja in hitrostjo sistema pri prilagajanju spremembam na trgu.
🎯IoT in sledenje v realnem času pri upravljanju prevoza
Integracija naprav interneta stvari (IoT) in telematike je povzročila revolucijo v upravljanju prevoza, saj omogoča sledenje pošiljkam v realnem času. S senzorji, vgrajenimi v vozila in pakete, lahko podjetja v vsakem trenutku spremljajo lokacijo, stanje in status svojih pošiljk. Ta funkcija omogoča večjo preglednost v celotni dobavni verigi, zmanjšuje negotovost in izboljšuje sposobnost obvladovanja motenj. Telematika s podporo interneta stvari pomaga tudi pri optimizaciji poti, spremljanju zmogljivosti vozil in upravljanju porabe goriva, kar zagotavlja dragocene podatke za izboljšanje splošnega upravljanja voznega parka. Čeprav je teoretično sledenje v realnem času odlična sestavina logističnih procesov, jo od leta 2025 uporablja le nekaj velikih ponudnikov logističnih storitev, saj je to izvedbeno in stroškovno zahtevna funkcija. Vendar pričakujemo, da bo sledenje v realnem času v prihodnjih letih postalo standard v svetovni logistiki.
🎯Avtomatizacijain umetna inteligenca pri napovedovanju prevozov
Uporaba avtomatizacije in umetne inteligence (UI) hitro napreduje pri upravljanju prevoza, zlasti na področju napovedovanja. Z uporabo preteklih podatkov lahko umetna inteligenca napoveduje prihodnje povpraševanje, morebitne motnje in optimizira dodeljevanje virov. Avtomatizacija lahko dodatno pomaga pri razporejanju pošiljk, načrtovanju poti, upravljanju zalog, zmanjšuje tveganje človeških napak in izboljšuje učinkovitost. Z logističnim napovedovanjem lahko podjetja proaktivno obvladujejo morebitne izzive, zagotavljajo pravočasne dobave in ohranjajo visoko raven zadovoljstva strank.
🎯Trajnostniprevoz v logistiki
Na področju upravljanja prevoza in logistike se veliko razpravlja o trajnostnem razvoju. Vendar pa zagotavljanje bolj trajnostnih prevoznih in logističnih storitev ne pomeni le zmanjševanja ogljičnega odtisa, uvajanja električnih tovornjakov in uveljavljanja strožjih vladnih predpisov. Tudi spodbude za uporabo okolju prijaznih prevoznih sredstev in obstoj alternativnih goriv brez dodatne pomoči in okrepitev niso dovolj za zagotovitev trajnostnega prevoza. Vlade bi si morale prizadevati za izgradnjo infrastrukture, ki bi logistična podjetja naravno motivirala za izvajanje okolju prijaznih ukrepov, ki bi bili ne le dostopni, temveč tudi cenovno ugodni. Tudi leta 2025 je cena električnih tovornjakov še vedno precej višja od cene standardnih tovornjakov na plin ali dizelsko gorivo, subvencije pa so nezadostne ali pa jih sploh ni. Poleg tega v bližini cest primanjkuje polnilnih postaj, kar številna logistična podjetja odvrača od tega, da bi sploh razmišljala o nakupu električnih vozil.
Upravljanje prevoza v logistiki
Upravljanje prevoza v logistiki vključuje načrtovanje, izvajanje in optimizacijo premikanja blaga po dobavni verigi. Zahteva izbiro učinkovitih prevoznikov, upravljanje načinov prevoza, zagotavljanje skladnosti ter uporabo tehnologije za zmanjšanje stroškov in izboljšanje hitrosti dostave. Z globalizacijo se logistična podjetja soočajo z izzivom prevoza blaga iz oddaljenih proizvodnih središč, zlasti v Aziji, do strank po vsem svetu. Dostava na zadnjem kilometru je postala ključna za zadovoljstvo strank, saj potrošniki pričakujejo hitro dostavo.Tehnologija ima ključno vlogo pri upravljanju prevoza, saj orodja, kot so sistemi za upravljanje prevoza(TMS), omogočajo optimizacijo poti, izbiro prevoznika in sledenje pošiljkam. Internet stvari in sledenje v realnem času zagotavljata večjo preglednost in učinkovitost, čeprav je izvajanje še vedno drago.Avtomatizacija in umetna inteligenca izboljšujeta napovedovanje in zmanjšujeta število napak. Trajnost v logistiki presega zmanjšanje ogljičnega odtisa, saj morajo vlade zgraditi infrastrukturo za podporo okolju prijaznim prevoznim rešitvam, da bodo te za podjetja dostopnejše in cenovno ugodnejše. Viri:
UNIDO Statistika: https://stat.unido.org/publications
Podatki Svetovne banke: https://data.worldbank.org/

Source: Depositphotos